The Korea Herald

소아쌤

‘불한당’ 한국 힙합 1세대의 귀환

By 김정보

Published : June 21, 2013 - 17:20

    • Link copied

불한당이 힙합씬에 등장하기까지는 오랜 기간이 걸렸다. 

불한당이라는 크루는 작년에 정식으로 출범했으나, 멤버들은 지난 12일에 발매 되었던 최신 앨범을 제작하기 위해 3년동안 노력을 기울였다.

한국 힙합 1세대로 활동했던 21명의 래퍼, 디제이, 프로듀서로 이루어진 불한당은 존재 자체만으로도 그 위엄을 과시한다.

힙합 크루 불한당 (코리아헤럴드 박해묵 사진기자) 힙합 크루 불한당 (코리아헤럴드 박해묵 사진기자)


코리아헤럴드와의 인터뷰에서 MC 메타는 “형, 동생 사이로 짧게는 8년, 길게는 15년 정도 알고 지냈다”라고 말했다. 현재 MC 메타는 엠넷에서 방영중인 “쇼미 더 머니 시즌 2”에 출현하고 있다. 프로듀서 아티잔 비츠는 “불한당이 여러 크루가 하나로 모인 것이기 때문에 모든 인원이 서로 의견을 조합하는데 어려움을 겪었다”고 설명했다.

이번에 발매된 세 번째 앨범 “절충: Vol.3”의 의미는 새롭다.

“예전 한국 언더그라운드 힙합은 음악적이면서 실험적이면서 동시에 자기 멋과 낭만이 있었다. 그런데 지금의 언더그라운드 힙합씬에서는 자기음악의 구현보다는 (상업적인) 성공이 너무 중요한 가치가 되버렸다”고 아쉬움을 표했다. 그는“이러한 (현재의) 힙합씬과 반대로 원래 언더그라운드가 갖고 있던 본연의 색깔들을 유지하려고 했던 것이 절충”이라면서 불한당이 결성되면서 그 의미를 이어가는 중이라고 설명했다.

이들은 음악을 하면서 만족감을 얻을 수 있는 방법이 돈 외에 음악으로부터 얻는 순수한 만족이 있는데, 이러한 측면이 간과되는 측면이 있다고 지적했다. 그들은 “절충” 시리즈를 통해 그들의 음악을 더욱 확장시켜 힙합의 본질을 잃어가는 젊은 세대들에게 확립시키기를 희망하고 있다.

그들의 이러한 사상은 이번 앨범에 그대로 묻어나 있다. 이들은 근래 한국 힙합씬에서 활동중인 20대 젊은 래퍼들이 스타일 면에서 미국 메이저들과 스타일과 그다지 차이가 없으며 “너무 메이저의 흐름만 쫓아가다가 저희 (한국 래퍼)들이 만든 본연의 색채가 희석된 느낌”이라고 말했다.

불한당은 이런 점에서 판소리와 장구 등 전통음악을 활용한 한국적인 방식으로 비트를 만들고 그 위에 영어를 최대한 배제하면서 한국어로 랩을 하는 방식으로 그들만의 스타일과 색깔을 유지했다고 강조했다. 

이들은 이러한 점이 불한당과 현재 대다수의 힙합씬을 차별하는 점이라고 주장했다.

불한당은 획일화된 젊은 래퍼들을 받아들이지 못하고 예전 한국 힙합이 가진 색깔을 좋아하는 올드팬들은 자신들을 반기며, 반면 지금 힙합을 즐기는 어린 팬들은 이러한 불한당의 색깔에 더욱 신선한 느낌을 받고 있다고 말했다.

MC 메타는 이어 한국의 힙합은 무궁무진한 가능성을 가지고 있다고 말했다.

“음악을 하는 사람들은 에너지와 열정이 넘치기 때문에 한국의 힙합은 가능성이 많다. 더 많은 관심을 보여줬으면 좋겠다”라고 그가 말했다.

“절충 Vol.3”은 현재 아이튠즈와 음원사이트에서 다운로드 가능하다. 불한당은 MC Meta, P-Type, Artisan Beats, Optical Eyez XL, RHYME-A-, Minos, Nuck, Naachal, THE Z, DJ Skip, A Jay, KEBEE, SNOW MAN, WIMPY, Chae Young, DJ Pandol, Jay Kay, Sean2Slow, Dae Phal, KEEPROOTS 그리고 FASCINATING이 모여서 만든 그룹이다.



<관련 영문 기사>

Bulhandang has something to believe in

Hip-hop crew hopes to keep their music true to their culture, style

It’s been a long time coming for hip-hop crew Bulhandang. While the crew technically formed last year, the group has been working on its latest album, released June 12, for about three years.

But just sticking together is a feat, considering the group is made up of 21 rappers, DJs and producers ― most of whom have been in Korean hip-hop since its start.

“We’ve known each other for over eight to 15 years,” said rapper MC Meta in an interview with The Korea Herald last week. MC Meta is currently featured on the second season of Mnet’s hip-hop audition show “Show Me the Money.”

Producer Artisan Beats added that the crew is made up of a lot of separate groups, “so it was hard to get everyone together.”

The name of the album, “Julchoong: Vol. 3,” also has special meaning to the crew. In English, it means to break the spear. It is the third in a series the group started in 2002, before the crew officially formed.

“In this Korean underground scene, I mean the early scene, we have some kind of spirit,” MC Meta said. “It means we make music for our satisfaction. But time goes by, and nowadays the so-called underground hip-hop scene has changed ― changed to (become) more commercialized.”

A number of new artists, producers and beat makers, he continued, are using the culture just to make money, something they hate. Rapper P-Type said that besides making money, they should “make a healthy scene.”

“Satisfaction is for two points: for money and our satisfaction, musical satisfaction. But most of the young blood, they forget about it. So we’re going to try to improve our music and our movement, especially (with) the ‘Julchoong’ series,” MC Meta said.

This spirit continues into the music on the album. The crew said that, with hip-hop sounding too similar recently, they wanted to keep their music true to their culture and style ― many of the songs use aspects of traditional Korean culture, including pansori and Korean drums.

“Recent hip-hop artists follow MTV-style. So we wanted to differentiate our style from that. And we wanted to remind the new artists of the original Korean hip-hop style,” said P-Type.

“We keep with tradition and use Korean as much as possible. There are some expressions in Korean that don’t translate into English,” MC Meta added.

MC Meta said the crew used to joke around about creating an organization to help hip-hop artists. They wanted to make a big group so they could do the things they really wanted to do and make a big impact on the music scene. It formed naturally over the years with not one person pushing the idea, but everyone contributing to it.

Lately, he said, K-pop has been at the forefront of the big hallyu movement and people often refer to all Korean music, be it pop, hip-hop or traditional music, as K-pop. But Korean hip-hop has a lot of potential, he added.

“The people doing this music, they are very energetic, very passionate. People know this music has a lot of potential. I wish people will show more interest in Korean hip-hop,” he said.

“Julchoong Vol. 3” is now available on iTunes and other music download sites. The crew is made up of MC Meta, P-Type, Artisan Beats, Optical Eyez XL, RHYME-A-, Minos, Nuck, Naachal, THE Z, DJ Skip, A Jay, KEBEE, SNOW MAN, WIMPY, Chae Young, DJ Pandol, Jay Kay, Sean2Slow, Dae Phal, KEEPROOTS and FASCINATING.

By Emma Kalka (ekalka@heraldcorp.com)