Back To Top

China revokes 3 Wall Street Journal reporters' credentials

(AFP-Yonhap)
(AFP-Yonhap)

BEIJING (AP) -- China revoked the press credentials of three reporters for The Wall Street Journal over a headline for an opinion column the government said Wednesday was racist.

The expulsions come after the Trump administration on Tuesday designated five state-run Chinese news outlets that operate in the United States as "foreign missions," requiring them to register their properties and employees in the US China said it reserves the right to respond to what it called a mistaken policy.

The headline on the Journal's opinion column referred to the current virus outbreak in China and called the country the "Real Sick Man of Asia."

Chinese foreign ministry spokesman Geng Shuang said the Feb. 3 op-ed by Bard College Professor Walter Russel Mead "smears the efforts of the Chinese government and people on fighting (the virus) epidemic."

"The editors used such a racially discriminatory title, triggering indignation and condemnation among the Chinese people and the international community," he said in a statement.

He said the expulsions came after the Journal refused demands to "make an official apology and hold the persons involved accountable."

The term "sick man of Asia" was originally used to describe China more than a century ago when it suffered internal divisions and was forced to accept unequal treaties with Western powers.

Like most foreign media, The Wall Street Journal is unavailable within China and its website and stories are blocked by online censors.

Wall Street Journal Publisher William Lewis said in an emailed statement that the company is "deeply disappointed" with the reporters' expulsion. Lewis reiterated the separation between the newspaper's News and Opinion departments.

"This opinion piece was published independently from the WSJ newsroom and none of the journalists being expelled had any involvement with it," Lewis said in his statement. "The need for quality, trusted news reporting from China is greater than ever; today's decision to target our News department journalists greatly hinders that effort."

Lewis also said it was not the paper's intention to cause offense with the headline.

"However, this has clearly caused upset and concern amongst the Chinese people, which we regret," he said.

The Foreign Correspondents' Club of China issued a statement expressing "deep concern and strong condemnation" of the Chinese move.

"The action taken against The Journal correspondents is an extreme and obvious attempt by the Chinese authorities to intimidate foreign news organizations by taking retribution against their China-based correspondents," the statement said. It said the expulsions are the latest case of growing "harassment, surveillance and intimidation from authorities."

China has in recent years refused to issue or renew credentials for foreign journalists, but this is the first time in decades that it has actually revoked their documents, effectively expelling them from the country.

That reflects a new hard line in foreign affairs in which China has sought to exact economic and diplomatic costs from companies and countries that don't follow its policies over Taiwan, Hong Kong, Tibet, human rights and other sensitive issues.

President and Communist Party leader Xi Jinping has repeatedly stated that China will make no concessions when it comes to national territory, sovereignty or dignity.

In one recent case, China cut commercial ties with the National Basketball Association after an official with the Houston Rockets team tweeted support for Hong Kong pro-democracy protesters whom China has derided as separatists.

The Journal identified the three journalists as Deputy Bureau Chief Josh Chin and reporter Chao Deng, who are both Americans, and reporter Philip Wen, an Australian. They have been given five days to leave the country, according to Jonathan Cheng, the Journal's China bureau chief.

Last fall, Chinese authorities declined to renew the press credentials of Beijing-based Journal reporter Chun Han Wong, a Singaporean, one month after he and another Journal reporter wrote a story detailing an Australian investigation into the alleged links of Xi's cousin to high-stakes gambling, money laundering and suspected organized crime.

"We resolutely oppose certain foreign journalists' evil intention to smear and attack China," China's foreign ministry said in a response to questions about Wong's status at that time.

Following the publication of Mead's opinion column this month, a foreign ministry spokeswoman lashed out at him, saying he should be "ashamed of your words, your arrogance, your prejudice and your ignorance."

In an opinion piece on its website, the Global Times newspaper published by the ruling Communist Party said the expulsions and Washington's actions against the five Chinese media outlets were "not entirely coincidental" and implied a strong connection between the two.

"Taken together, they reflect that the ideological clash between the US and China is intensifying," the newspaper said.

Washington said it determined the five outlets are directly controlled by the Chinese government and Chinese Communist Party, according to two State Department officials.

The five are China's official Xinhua News Agency, China Global Television Network, China Radio International, the China Daily Distribution Corporation, which distributes the newspaper of the same name, and Hai Tian Development USA, which distributes the People's Daily newspaper, the officials said.

Xinhua and China Global Television were directed two years ago by the Justice Department to register as foreign agents in the United States, although it is not clear if either ever did. Several Russian news outlets, including the Russia Today television network, face similar directions from the Justice Department.

China's foreign ministry responded to the move by demanding the US "immediately cease its wrongful actions" and said it reserves the right to "make a further response." (AP)



  • 코리아헤럴드 네이버 채널이벤트
MOST POPULAR